Communicatie
In onze communicatie staat transparantie en duidelijkheid voorop. We willen een gemeente zijn die betrouwbaar is en duidelijk communiceert. We stemmen onze communicatie af op de ontvangers. Daarbij willen we nieuwe vormen van communicatie hanteren die passen bij deze tijd. We zoeken aansluiting bij de verschillende doelgroepen. Onze inwoners staan centraal. Iedereen moet mee kunnen doen.
Hoe bereiken we onze doelgroepen? Daarvoor maken we gebruik van een mix aan communicatiemiddelen. We zoeken steeds naar een goede combinatie van online en analoge middelen. We bewegen daarin mee met de veranderingen in de maatschappij.
In 2026 streven we er naar om digitale nieuwsbrieven tot een vast onderdeel van onze communicatiemix te maken. De inzet van onze sociale media kanalen (Facebook – Instagram – LinkedIn) gaan we meer oormerken. Dat wil zeggen dat we gaan optimaliseren waarvoor en wanneer we deze inzetten.
Onze website vernieuwen is aan de orde. In het najaar 2025 startten we dat proces. Eerste stap was het formuleren van de ambities. Van daaruit is een projectplan gemaakt. De concrete realisatie van de nieuwe/vernieuwde website moet in 2026 vorm krijgen.
Duidelijke taal is essentieel om te zorgen dat iedereen begrijpt wat we schrijven. Duidelijke taal maakt ook dat we vriendelijker en menselijker over komen. Dat draagt in positieve zin bij aan ons imago.
In onze organisatie zijn bij elke afdeling taalambassadeurs aan de slag. Zij coachen van binnenuit de afdeling en stimuleren hun collega’s om te schrijven op B1 niveau. De ambassadeurs werken sinds 2025 aan hand van een coachplan. Samen met de teamleiders en afdelingshoofden monitoren zij in 2026 de voortgang binnen hun afdeling. Voor nieuwe collega’s of collega’s die er behoefte aan hebben, organiseren we schrijfcursussen.
Met onze communicatie dragen we bij aan de beeldvorming over onze gemeente. Een positieve ondertoon bij onze communicatie (in meest brede zin van het woord) moet gewoonte zijn. Het goede en de sterkten van onze gemeente willen we in 2026 meer benadrukken. Ook wat we als gemeente doen en waar we voor staan, brengen we in 2026 beter onder de aandacht.
Een stek gemeentelogo en daarbij passende huisstijl speelt een rol bij de beeldvorming. In 2025 bogen we ons over een nieuw/vernieuwd gemeentelogo en daarmee samenhangende huisstijl. Met de resultaten hiervan gaan we in 2026 aan de slag.
Eind januari 2026 vindt het Wereldkampioenschap Veldrijden plaats in onze vestingstad. Dat ‘wereldse’ evenement biedt een grote kans om onze gemeente positief in het daglicht te zetten. Goede communicatie draagt daaraan bij.
Tenslotte zijn er in maart 2026 gemeenteraadsverkiezingen. Het betrekken van onze inwoners hierbij en hen hierover informeren is ook een communicatieve taak die in 2026 oppakken.
Jumelage Michelstadt
In 2025 was er een voortzetting van de contacten met onze zustergemeente Michelstadt. Het motto ‘meer vanuit de gemeenschap en minder nadrukkelijk bestuurlijk’ kreeg in 2025 handen en voeten. Er waren uitwisseling tussen meerdere verenigingen. Dat houden we in 2026 graag vast. Daar zetten we ons voor in. Daarbij zijn de thema’s jeugd, sport, cultuur en kerk speerpunten.
