Inleiding
Op weg naar 2026.
Zo vlak voor de start van het WK te Hulst presenteren we de begroting 2026. Een begroting met plannen om de levendigheid en bedrijvigheid in al onze kernen te behouden en waar mogelijk te stimuleren. Dit kan het gemeentebestuur niet alleen, maar samen met onze inwoners, ondernemers, verenigingen, scholen, stichtingen zijn we tot veel in staat. Op deze samenwerking zijn we dan ook trots.
Plannen maken en deze naar uitvoering brengen is iets van de lange adem. De voorbeelden hiervan kennen we allemaal, plan Bierkaai, Perkpolder en de Statie waren lange tijd onze drie grootste projecten. We zien nu, jaren later, de mooie resultaten van deze planvorming. De Statie krijgt vorm met de vestiging van een supermarkt en de herinrichting van de Absdaalseweg. De Bierkaai waar het Havenhuis en Keldermanskwartier gerealiseerd zijn of worden. En tenslotte Perkpolder waar de skyline van Waterzande steeds zichtbaarder wordt.
Er zijn veel grote plannen in voorbereiding. Voorbeelden zijn nieuwbouw Reynaertcollege (inclusief aanpassing Zuidhal Den Dullaert), Versterk de Scheldekust, Jachthaven Paal, Groote Kreek II, brandweerkazernes, flexibele opvanglocatie, zwembad Reynaertland, WK-cross, Liniedijk, Bikepark en nieuwbouw en of hernieuwbouw van onze (basis)scholen. Gestaag wordt naar de uitvoering toe gewerkt.
Ook op sport en cultureel gebied zijn er veel initiatieven, voorbeelden zijn het realiseren van een nieuwe muziekschool, stimuleren van festivals en nieuwbouw scouting. Ook in de voorliggende begroting is er meer financiële ruimte om deze belangrijke onderwerpen in onze gemeente meer te stimuleren. Zo gaan we ons inzetten om het 800 en 850 jarig bestaan van Steen en Hulst te vieren.
De samenleving heeft ook kwetsbare kanten. Ook in Hulst is er sprake van eenzaamheid, mensen die hulp nodig hebben en gezinnen die financieel moeilijk rondkomen. Het ondersteunen hiervan is een belangrijke taak van ons als gemeente. Deze mensen kunnen op ons rekenen. Samen met onze partners in de hulpverlening. In financiële zin zijn de benodigde budgetten voor de WMO, Jeugdzorg en de Participatie wederom bijgesteld om deze belangrijke taak uit te kunnen voeren. Het omkijken naar elkaar en een helpende hand geven is hierin onmisbaar.
Ook voor de komende jaren willen we zorgdragen voor een onderhouden openbare ruimte, waarin de wegen veilig en toegankelijk zijn. Waar de riolering functioneert en waar het afval opgehaald wordt. Met de routekaart duurzame gebouwen zijn we op pad naar een CO2 neutrale gemeente. Bij onze inkopen en aanbestedingen hebben we aandacht voor circulaire economie.
We zijn ook fier op onze vernieuwde gemeentewinkel waarmee we persoonlijk, betrouwbaar en bij de tijd onze dienstverlening kunnen verrichten. Ook een moderne digitale infrastructuur hoort hierbij.
In de werkvergadering van de gemeenteraad zijn een redelijk aantal wensen en ambities naar voren gebracht. Hieronder zijn deze per beleidsterrein samengevat.
Komend jaar zal er een herijking plaatsvinden van het minimabeleid. Onderzocht zal worden of een gratis OV pas voor de minima hierin kan worden opgenomen. We gaan ook met onze ketenpartners in gesprek om te onderzoeken of gemeente breed gratis kinderopvang tot de mogelijkheden behoort. De verwachting is evenwel dat dit buiten onze taken en ook onze financiering valt.
In 2025 heeft de gemeenteraad IHP vastgesteld. Als gevolg daarvan zijn middelen opgenomen in voorliggende begroting. Op korte termijn worden er twee haalbaarheidsstudies uitgevoerd. Voor de kern Hulst Noord (Nobelhorst, Wereldboom, Moerschans) én voor de basisschool het Getij te Kloosterzande. Samen met Elevantio zal dit worden onderzocht en waar mogelijk kunnen eerder initiatieven worden genomen om de luchtkwaliteit en verwarming te optimaliseren.
Vooruitlopend op een vast te stellen accommodatiebeleid zijn er wensen van diverse verenigingen. Deze variëren van aanvragen voor kunstgrasveld, verplaatsing accommodatie, subsidie per kern, realiseren kiosk tot en met Sport en cultuurhart Kloosterzande. Het college is van plan om, nadat deze wensen zijn beoordeeld, met een voorstel naar de gemeenteraad te komen. De planning is om deze begin 2026 ter besluitvorming aan te bieden.
Binnen de gemeenteraad is ook oog voor de ambtelijke organisatie, deze moet flexibel, weerbaar en de juiste omvang hebben en blijven. Afhankelijk van het takenpakket mag dan ook hierin worden geïnvesteerd. Het verbinden van de visies en uitvoeringsplannen is een van de taken die hiervan mogen worden verwacht. Ook het lobby werk, via onze partners, om bijvoorbeeld mee te profiteren van de extra defensie budgetten hoort hierbij.
De openbare ruimte is iets wat we elke dag zien. Deze moet dan ook onderhouden worden. Onze inwoners mogen hier op ons rekenen en attenderen ons hier dan ook op. Toegankelijke apps zoals de Buiten Beter app zijn hulpmiddelen die hierbij worden gebruikt. Ook tijdens de werkvergadering is aandacht gevraagd voor de openbare ruimte. Aanleggen van fietspaden (Clinge, België), gratis parkeren op de bolwerken, realiseren van een fietsenstalling in de binnenstad, realiseren van bruggen rondom de vestingwallen, Oost- West verbinding, verduurzaming zwembad de Honte en beleidsplan monumenten. Sommige initiatieven worden meegenomen bij grote investeringen zoals de fietsenstalling bij herinrichting van de grote Markt. Het college zal met name de uitvoering van beleidsplan Sport, Spelen, Bewegen en Ontmoeten in 2026 aanpakken.
Wonen, nieuwbouw realiseren en diversiteit in de woonvormen is een belangrijk thema voor het gemeentebestuur. Initiatieven van derden worden dan ook met positieve grondhouding ontvangen. Actieve grondpolitiek is vormgegeven door o.a. Groote Kreek II. Binnen de raad is de wens geuit om de aantrekkingskracht voor nieuwe inwoners te vergroten door het verstrekken van bijvoorbeeld tuinpremies. Het aantrekken van de marketeer voor het Land van Hulst zal dan zeker ook bijdragen om dit te verwezenlijken. In de begroting is hier rekening mee gehouden.
In belangrijke mate kunnen we dit allemaal betalen vanuit de uitkering van de Rijksoverheid. Daarnaast dragen we als inwoners ook een steentje bij om al deze voorzieningen in stand te houden. Dit door bijvoorbeeld de onroerende zaakbelasting. Deze zal komende jaren geïndexeerd worden, conform landelijke cijfers. Ten opzichte van vele andere gemeenten in Nederland ontvangen we een redelijk dividend vanuit onze deelneming in de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij.
Er is momenteel veel onzekerheid, landelijk, wereldwijd. Dit kan ook zijn effect hebben op onze begroting. We blijven dan ook voorzichtig en handelen hierna. Onze conclusie is evenwel dat we met een gezonde financiële positie, mee kunnen groeien naar de ambities van Zeeland 2050.
Hulst, september 2025.
