Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
Dethon is het arbeidsintegratiebedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. In samenspraak met de deelnemende gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen tracht Dethon te komen tot een effectieve en efficiënte uitvoering van de opdrachten die volgen uit de Participatiewet. Dethon zorgt voor passend werk, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat iedereen kan werken/participeren naar vermogen. De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2026
Bijdrage 2026: € 4.513.017, waarvan € 696.280 als bijdrage in nadelig saldo zoals vermeld bij resultaat.
Resultaat begrotingsjaar
In 2025 wordt een negatief resultaat van € 2.680.000 verwacht.
Eigen vermogen
Raming eind 2026: 1.517.000.
Vreemd vermogen
Raming eind 2026: € 12.901.000.
Ontwikkelingen
Dethon maakt een meerjarige transformatie door van arbeidsintegratie- naar sociaal ontwikkelbedrijf. Per 2026 wijzigt de gemeenschappelijke regeling. Dit naar aanleiding van wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Hierdoor verandert het bestuurlijk belang. De meerjarige transformatie voert Dethon uit aan de hand van een koersplan. Dethon stelt voor de periode 2026-2028 een nieuw koersplan op. Dit als vervolg op het koersplan 2023-2025. Binnen de kaders van de regeling werkt Dethon het koersplan nader uit in beleids-, beheer- en uitvoeringsplannen. Daarnaast actualiseren Dethon en gemeenten de dienstverleningsovereenkomst inclusie.
Risico's
Op basis van de toekomstvisie past Dethon de bedrijfsvoering en werkwijze aan. Dit vraagt tijd en mogelijk aanvullende middelen. Daarnaast zijn er plannen van de Rijksoverheid om de Participatiewet te wijzigen. Het is nog niet bekend of en welke impact dit heeft op Dethon.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD), Goes
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang 2026
Bijdrage 2026 Preventieve Gezondheidszorg € 1.607.741/ Bijdrage 2026 IJZ (Uitvoering jeugdhulp) € 107.561.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Eind 2026: € 4,4 miljoen (inclusief IJZ).
Vreemd vermogen
Eind 2026: € 24,9 miljoen alleen voorzieningen en kortlopende schulden (inclusief IJZ).
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland is uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. In de begroting van 2026 werkt de GGD wederom met twee programma's: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. Voor het jaar 2026 heeft de Vereniging Zeeuwse Gemeenten (VZG) een bezuinigingsrichtlijn opgesteld voor gemeenschappelijke regelingen (GR) van 2,2% en een indexeringsrichtlijn van 0%. Op basis hiervan heeft de GGD in de begroting een aantal bezuinigingen doorgevoerd, waaronder het afstoten van taken en het tijdelijk openhouden van vacatures. In 2026 wordt verder gewerkt aan het programma Basis op Orde. Daarnaast wordt de samenwerking tussen de GGD en Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) verder uitgewerkt, met als doel één organisatie te vormen die beter is voorbereid op de toekomst. Men zet in op het formeren van één GR, gezamenlijke huisvesting en het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken. Het is nog onduidelijk of het organisatieonderdeel Inkoop Jeugdhulp Zeeland hierin ook een plek zal krijgen of in de nieuwe governance sociaal domein Zeeland.
Risico's
De kwetsbaarheid van de organisatie en de nog deels onbekende kosten voor de samenvoeging van de GGD en VRZ.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2026
€ 2.213.070
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Vervoer op grond van nieuwe gunning (met ingang van 1 oktober 2025) door twee vervoerders. Toename zorgvervoer binnen het Wmo-vervoer.
Risico's
De begroting is realistisch opgesteld, maar afwijkingen kunnen ontstaan door het gebruik van het vervoer. Het Jeugdvervoer, het Wmo-vervoer en het Leerlingenvervoer zijn open-eind-regelingen. We zien een toename van het zorgvervoer binnen het Wmo-vervoer. Het gaat hier bijvoorbeeld om ritten naar ziekenhuizen en naar locaties voor dagbesteding.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
OLAZ/ZRD, Kapelle/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang 2026
Bijdrage 2026 (exploitatiekosten milieustraat): € 780.330.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Eind 2026: € 2.527.014.
Vreemd vermogen
Eind 2026: € 20.523.230.
Ontwikkelingen
Steeds meer afvalstromen moeten op de milieustraten gescheiden worden ingezameld. Daarnaast wordt de inzameling aan strengere voorwaarden verbonden om afkeur te voorkomen en recycling beter mogelijk te maken. Deze ontwikkelingen zorgen voor steeds hogere kosten voor de milieustraten. In 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de milieustraten in Zeeland. In de onderzoeksrapportage zijn knelpunten belicht bij de huidige milieustraten en is een voorzet gegeven voor hoe de milieustraten in de toekomst eruit moeten komen te zien. Meest voorname aandachtspunten uit dit onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en de mogelijkheid voor het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio’s en het vereenvoudigen van de kleinere milieustraten (regionalisering milieustraten). Het invoeren van de toegangscontrole op milieustraten zal naar verwachting eind 2025 plaatsvinden. De bijbehorende kosten zijn meegenomen in exploitatiekosten van de Milieustraten. In 2023 heeft het algemeen bestuur van O.L.A.Z. besloten het principe van regionaliseren van milieustraten in Zeeland te ondersteunen en hiervoor nader onderzoek uit te laten voeren. In opdracht van ZRD is met gedeeltelijke subsidie in 2023 een haalbaarheidsonderzoek naar een Circulair Ambachtscentrum (CA) in regio De Bevelanden uitgevoerd. Naar aanleiding van de resultaten uit het haalbaarheidsonderzoek heeft het Algemeen Bestuur van O.L.A.Z. begin 2024 besloten om vervolg te geven aan het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek en vooralsnog alle milieustraten in Zeeland open te houden in de huidige vorm. Op een later moment, in afwachting van ‘natuurlijke momenten’ en verkregen relevante data uit de toegangscontrole, wordt bekeken of andere invulling wenselijk/noodzakelijk is. Tevens is besloten ook haalbaarheidsstudies uit te voeren voor de realisatie van een CA in de regio’s Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen. Ten behoeve van mogelijke investeringen in toekomstige ontwikkelingen in het kader van "Regionalisering Milieustraten" is vanaf de begroting 2024 structureel een bedrag van €874.000 opgenomen.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Hierdoor kunnen de inkomsten afnemen en/of de kosten stijgen. Door het afsluiten van meerjarige contracten zijn deze risico's wel deels afgedekt. Verder vormt de ontwikkeling van de afvalstoffenbelasting, als mede een eventuele CO2-heffing een financieel risico voor de deelnemende gemeenten. In algemene zin is het risico dat de ZRD financiële verliezen kan lijden. Dit risico wordt beperkt door het aanwezige eigen vermogen, als mede door de Governance-afspraken zoals vastgelegd in een besluit van het Algemeen Bestuur dd. 28-6-2018.
Programma
07 Milieu
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Financieel belang 2026
€ 2.184.526
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
Eind 2026: € 1.316.950
Vreemd vermogen
Eind 2026: € 38.762.781
Ontwikkelingen
Programmabegroting 2026 en eerste begrotingswijziging 2026. Op 11 september heeft het Algemeen Bestuur van VRZ ingestemd met de niet-sluitende begroting 2026 VRZ en de eerste begrotingswijziging 2026 VRZ, als een (1) totaalpakket zijnde een sluitende programmabegroting 2026, en daarmee: a. Vanaf 2027 een taakstelling in te boeken voor een bedrag van € 787.672 gelijk aan het bedrag dat volgt uit de VZG-bezuinigingsrichtlijn 2026 van -2,2%. Hiervoor wordt VRZ gevraagd in de komende periode ombuigingsvoorstellen uit te werken ter hoogte van dit bedrag, met een verdeling van grofweg € 300.000 voor brandweer, € 300.000 voor risico- en crisisbeheersing en € 150.000 voor bedrijfsvoering; b. In afwachting van deze ombuigingsvoorstellen voor 2026 eenmalig een gemeentelijke bijdrage ter beschikking te stellen van € 787.672 voor dekking van de VZG-bezuinigingsrichtlijn 2026 van -2,2% c. Het indexeringspercentage van 0% te heroverwegen in het perspectief van enerzijds de maatregelen die het Rijk heeft genomen om het ravijnjaar voor gemeente te dempen en anderzijds de keuze die gemeenten maken ten aanzien van de indexeringen van uw eigen begroting. Dit betekent structureel de gemeentelijke bijdragen verhogen met € 751.862, zoals in de tabellen bij de begrotingsbrief van april is aangegeven.Meerjarenbeleidsplan 2026-2027Verder heeft het Algemeen Bestuur van VRZ besloten in te stemmen met verlenging van het huidige meerjarenbeleidsplan VRZ 2022-2025 voor de duur van twee jaar.Definitieve besluitvorming vindt plaats in het Algemeen Bestuur van VRZ van 11 december 2025. Het meerjarenbeleidsplan wordt ter bespreking aangeboden aan de gemeenteraden.
Risico's
Er is nog steeds geen duidelijkheid over de BDur korting van € 1.000.000. De septembercirculaire 2025 geeft op zijn vroegst in oktober duidelijkheid.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Muziekschool Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Muziekschool Zeeland, Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2026
Bijdrage 2026: € 284.047, inclusief de huurlasten.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de lesgelden en de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
Eind 2026: € 2.867.
Vreemd vermogen
Eind 2026: € 1.032.480 betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen
De conceptbegroting 2026 is gebaseerd op de VZG richtlijn die uitgaat van een indexering van -2,2% over de gemeentelijke bijdragen. In de begroting zijn de Cao-ontwikkelingen meegenomen. Hoewel er door een laag weerstandsvermogen gedurende het jaar sprake kan zijn van een negatief eigen vermogen, gaan we er vanuit dat dit gedurende het jaar kan worden opgevangen door derdengelden vanuit lesgelden of externe fondsen. Over het ontstaan van het negatief eigen vermogen is uitgebreid gecommuniceerd met de provincie als toezichthouder en de leden van de begeleidingscommissie. Inkomsten en uitgaven zijn, na de bezuinigingsoperatie in principe in balans. Ze zijn financieel in control.Als instelling zonder winstoogmerk en met de beperkende regels binnen de GR waardoor er weinig mogelijkheden zijn tot het opbouwen van reserves kun je niet spreken van een substantiële risicodekking.Er wordt in het programma Academie aangegeven dat er groeiende belangstelling is voor muzieklessen, maar dat er tegen capaciteitsproblemen aangelopen wordt door de bezuiniging op gemeentelijke bijdragen.Hierdoor zouden mogelijk wachtlijsten kunnen ontstaan.
Risico's
Muziekschool Zeeland staat voor een structureel financieel tekort door het uittreden van de gemeenten Reimerswaal en Tholen. De tijdelijke uittreedsommen compenseren dit tekort slechts deels en tijdelijk. Zodra deze wegvallen, ontstaat een blijvend financieel gat. Dit vraagt om een strategische herinrichting van de organisatie om toekomstbestendig te blijven.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerendezaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2026
De bijdrage voor 2026 bedraagt € 527.172.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
2026: € 12,3 miljoen (voornamelijk overlopende passiva).
Ontwikkelingen
Het veranderde speelveld op het gebied van lokale belastingen en om burgergericht kwalitatief hoogwaardig en efficiënt te kunnen zijn, houdt in dat er steeds meer sprake is van digitalisering van overheidsdienstverlening en ondersteunende bedrijfsvoering. De eisen en wet- en regelgeving hieromtrent nemen toe. De invoering hiervan vraagt extra inspanning van de organisatie. In 2023 is het Visiedocument 2023-2027 vastgesteld waarin de koers staat beschreven om tot een burgergerichte, kwalitatief hoogwaardige en efficiënte uitvoeringsorganisatie te komen, waar de komende jaren verder aan wordt gewerkt. Zo gaan ze in de tweede fase (2025-2027) de kwaliteitszorg en procesbeheersing nog verder doorvoeren zodat dit o.a. leidt tot een vier sterren-waardering van de Waarderingskamer. Ook acteert de organisatie op het volgende niveau bijvoorbeeld met behulp van verdere automatisering en robotisering van repeterende administratieve werkzaamheden. Zo ligt de implementatie voor het inwerking treden van de nieuwe belastingapplicatie op schema. Dit betekent dat deze in gebruik zou kunnen worden genomen vanaf 1 januari 2026.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, voert in opdracht van de deelnemers, de 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland, taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en advisering voor onderdelen van de Omgevingswet en bijbehorende wet- en regelgeving, de Wet milieubeheer en het Omgevingsbesluit. Hiermee draagt zij bij aan een schoon en veilig Zeeland. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen. Bepalend voor de formatieve capaciteit en ureninzet van de RUD zijn de actuele inrichtingenbestanden en de kengetallen en frequenties van de te leveren producten, welke jaarlijks in het kader van PxQ worden geëvalueerd.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang 2026
€ 1.288.300.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
€ 771.000.
Vreemd vermogen
€ 4 miljoen (kortlopende schulden).
Ontwikkelingen
Op 1 april 2026 moet voldaan worden aan de zes criteria van robuustheid en financiering (Robuuste RUD). Er is sprake van een financiële inhaalslag m.b.t. niet toegekende middelen van de jaarschijf 2025. Jaarschijf 2025 werd namelijk gemaximeerd, waardoor een deel van de middelen niet werd opgenomen. Hierdoor is in 2026 sprake van een verhoging van circa €1,9 mln t.o.v. de eerste begrotingswijziging 2025. Er is nog geen herijkte financieringssystematiek, hierdoor is de begrotingssystematiek van 2025 gecontinueerd voor 2026. Implementatie van een nieuwe financieringssystematiek wordt verwacht in 2026. Een nadere uitwerking van een deel van het ingroeimodel moet nog plaatsvinden. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat de prioriteiten anders komen te liggen en dit effect kan hebben op de bijdrage per deelnemer.
Risico's
1. Onbalans in taken = actueel Risico €271.000; 2. Implementatie Omgevingswet = actueel Risico €311.000; 3. Optimalisatie werkomstandigheden toezicht- en handhavingsuitvoering = actueel risico €10.000; 4. Inrichting van huisvesting niet optimaal = actueel risico €15.000.
Programma
07 Milieu
Website
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang 2026
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2026 € 20.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nettowinst 2024 € 294 miljoen, 1e halfjaar 2025 € 142 miljoen.
Eigen vermogen
Eind 2024: € 4,7 miljard.
Vreemd vermogen
Eind 2024: € 123,6 miljard.
Ontwikkelingen
De bank heeft in de eerste helft van 2025 een nettowinst van EUR 142 miljoen gerealiseerd. Dit onderstreept de effectiviteit in het inspelen op de grote publieke financieringsbehoefte en investeringsopgave en de veerkracht in een periode van geopolitieke spanningen, economische onzekerheid en sterke schommelingen op de financiële markten van de bank.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef onveranderd sterk. De BNG wordt op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's. Alle kapitaal- en liquiditeitsratio’s liggen ruim boven de door de toezichthouder gestelde minimumniveaus en weerspiegelen het terughoudende risicobeheer door de bank.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
ZEH, Middelburg
ZEH N.V., Middelburg.
Doel/Visie
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) is de rechtsopvolger van DELTA NV en PZEM NV. ZEH richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (525 volgestorte aandelen, nominaal € 453,78).
Financieel belang 2026
In 2026 wordt een dividenduitkering van € 6.012.762 geraamd.
Resultaat begrotingsjaar
Resultaat 2026 € 63,4 miljoen positief (o.b.v. ondernemingsplan 2025-2027). Dit is gebaseerd op de elektriciteitsprijzen per 30 juni 2024 en kan daarom nog sterk afwijken.
Eigen vermogen
Eind 2026 ZEH € 1.052 miljoen. (schatting gebaseerd op laatst beschikbare informatie in het ondernemingsplan 2025-2027)
Vreemd vermogen
Eind 2026 ZEH € 635 miljoen. (schatting gebaseerd op laatst beschikbare informatie in het ondernemingsplan 2025-2027)
Ontwikkelingen
DELTA N.V. kwam voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Houdstermaatschappij (ZEH). In 2017 is na de verkoop van het onderdeel Retail de naam van DELTA N.V. gewijzigd in PZEM N.V. Bij de verkoop van de wholesale onderdelen, eind 2022, is de naam PZEM mee verkocht en zijn de resterende onderdelen doorgegaan onder de naam 'Provinciale Energie Houdstermaatschappij' (ZEH). Sinds de verkoop van enkele belangrijke bedrijfsonderdelen, voor het laatst de verkoop van de aandelen Evides aan GBE Aqua en de verkoop van wholesale (onder andere de Sloecentrale) aan EPH, omvatten de activiteiten van ZEH enkel nog commerciële energieproductie- en leveringsactiviteiten. Voor de energie gerelateerde activiteiten geldt, dat er geen direct provinciaal publiek belang meer aanwezig is, dat aandeelhouderschap rechtvaardigt. Het belangrijkste onderdeel binnen ZEH betreft op dit moment het aandelenbelang in de kerncentrale (EPZ). Het kabinet heeft besloten, juni 2025, om een niet-bindend bod uit te brengen op het 70% eigendom van de kerncentrale. De overige 30% van de aandelen zijn in eigendom van energiebedrijf RWE.
Risico's
Op de balans van de gemeente Hulst zijn de aandelen ZEH N.V. (3,436%) gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 184.700. Dit betekent dat de gemeente Hulst over haar deelneming in ZEH N.V. een risico loopt tot dit bedrag. De gemeente Hulst heeft geen garanties of leningen aan ZEH N.V. verstrekt. Mochten de energieprijzen sterk dalen, is ZEH N.V. mogelijk financieel niet langer in staat om de kerncentrale te financieren. Vanwege het nationaal belang van de kerncentrale hebben zowel de commissie Balkenende als ook de aandeelhouders aangegeven dat voor een oplossing van dit probleem het Rijk hier zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
GBE, Rotterdam
GBE Aqua B.V., Rotterdam.
Doel/Visie
Het doel van Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua B.V.) is het houden en beheren van de aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop voor eigen rekening en risico, maar ten behoeve van de aandeelhouders van de vennootschap. Verder al hetgeen met het voorgaande verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, dit alles in de ruimste zin van het woord. GBEA houdt 50% van de aandelen in Evides B.V.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder voor 3,44% van het totaal en 3.444 volgestorte aandelen van nominaal € 10,00 in GBE Aqua.
Financieel belang 2026
In 2026 wordt een dividenduitkering van € 206.619 geraamd. Gebaseerd op een totale dividenduitkering van 6 miljoen
Resultaat begrotingsjaar
Verwacht resultaat Evides 2026 € 60-/-65 miljoen positief.
Eigen vermogen
Verwacht eigen vermogen Evides eind 2026 € 646 miljoen.
Vreemd vermogen
Verwacht vreemd vermogen Evides eind 2026 € 854 miljoen.
Ontwikkelingen
Vanuit GBE Aqua wordt een aandeelhoudersstrategie voor Evides opgesteld.
Risico's
De aandelen zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs ad € 11,291 miljoen.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
Stedin, Rotterdam
Stedin Holding N.V., Rotterdam.
Doel/Visie
Stedin Groep bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen: netbeheerder Stedin, NetVerder en DNWG. Ze zorgen ervoor dat bedrijven en huishoudens kunnen beschikken over energie om te leven, werken en ondernemen. Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en in de provincies Utrecht en Zeeland. Stedin Groep verduurzaamt het energiesysteem en vergroot het energienetwerk.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van 383 volgestorte aandelen van nominaal € 744.32 per aandeel.
Financieel belang 2026
Er is in 2026 geen rekening gehouden met een dividenduitkering.
Resultaat begrotingsjaar
Verwacht resultaat 2025 € 213 miljoen positief.
Eigen vermogen
Verwacht eind 2026 € 3.466 miljoen.
Vreemd vermogen
Verwacht eind 2026 € 6.129 miljoen.
Ontwikkelingen
Risico's
De aandelen zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 300.000
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk
EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang 2026
Maximaal € 33.000 partnerbijdrage + € 10.000 voor project Grenspark Groot Saeftinghe + € 1.500 voor onderhoud Uitkijkpunt Niemandsland
Resultaat begrotingsjaar
Informatie is nog niet beschikbaar
Eigen vermogen
Informatie is nog niet beschikbaar
Vreemd vermogen
Informatie is nog niet beschikbaar
Ontwikkelingen
Begroting 2026 nog in de maak bij de EGTS. Onderdeel van besluitvorming in de Linieraad is de jaarlijkse bijdrage aan de EGTS voor de periode 2026-2031. De projecten die ook in 2026 uitgevoerd zullen worden, zijn: - Het Grenspark Groot Saeftinghe; - De Zeeuws-Wase bossen; - Het strategisch project; - Jaarlijks organiseert de EGTS de Bedrijvendag; - Jaarlijks organiseert de EGTS de banenmarkt. In het najaar van 2025 organiseert de EGTS Linieland van Waas en Hulst een aantal workshops om te komen tot een inhoudelijke agenda voor de periode 2026-2031.
Risico's
De EGTS Linieland van Waas en Hulst is een grensoverstijgend samenwerkingsverband. De EGTS werkt op basis van projectsubsidies. Een belangrijke factor voor het kunnen uitvoeren van de projecten is het aanvragen van (Europese) subsidies. En dat na het insturen van de verantwoording ook de subsidies volledig worden uitgekeerd. .
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Privaatrechtelijk
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het platform Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen (OZVL) is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen met als missie: het bevorderen van gezamenlijke activiteiten die Zeeuws-Vlaanderen versterken als unieke woon- en werkregio. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang 2026
Bijdrage in 2026: € 38.000.
Resultaat begrotingsjaar
nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
Drie strategische doelen, die ze gebruiken om onze missie te behalen: 1. Warm welkom voor mensen die zich hier willen vestigen op het gebied van wonen en werken. 2. Aantrekkelijke (grensoverstijgende) arbeidsmarkt. 3. Aantrekkelijk woonklimaat.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk
N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang 2026
Bijdrage in 2026: € 35.000
Resultaat begrotingsjaar
In 2024 een negatief resultaat van € -645.928 (door aandeel resultaat € -798.031 in Investeringsfonds Zeeland B.V.).
Eigen vermogen
2024: € 10.908.749.
Vreemd vermogen
2024: (alleen kort lopende schulden) € 1.941.921.
Ontwikkelingen
Ze geven een impuls rond innoveren, investeren en internationaliseren in Zeeland. Het ultieme doel? Ondernemers helpen met innovatie en ontwikkeling zodat we samen komen tot een sterk, duurzaam en toekomstbestendig Zeeland.
Risico's
Het Rijk zal aandeelhouder worden in Impuls, zoals gebruikelijk bij ontwikkelingsmaatschappijen in Nederland. Het Rijk is sinds 2022 mede-aandeelhouder in InvesteringsFondsZeeland BV.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Financieel belang 2026
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat begrotingsjaar
Eind 2024: € 97.646 (2023: € 1.001.496).
Eigen vermogen
Eind 2024: € 1.195.942 (2023: € 1.098.296).
Vreemd vermogen
Eind 2024: € 18.720.157 (2023: € 19.737.307).
Ontwikkelingen
De ontwikkeling gaat voorspoedig, aan de horizon zijn de appartementsgebouwen en de woningen goed zichtbaar. Voor 2026 voorzien we een gestage verdere realisatie van het Veerplein. Binnen de westelijke Perkpolder voorzien we dat de agrarische gronden van eigenaar wisselen en dat onderzocht wordt of er mogelijkheden zijn voor een verdere ophoging. Van belang blijft evenwel de uitkomst van de bestemmingsplanprocedure als ook de Wet natuurbescherming (Wnb) vergunning.
Risico's
De afgelopen jaren is er door Perkpolder Beheer B.V. een aantal percelen verkocht. Deze verkoopopbrengsten zijn in mindering gebracht op de leningenportefeuille. Momenteel bedraagt deze ultimo 2024 € 16 miljoen. Het risico is lager geworden dan de eerder genoemde € 24 miljoen.
Programma
08 Ruimte en Wonen
Website