Programma 01 Bestuur en Veiligheid

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Duidelijke taal

Wat gaan we ervoor doen:

Vervolg traject Duidelijke Taal – inzet taalambassadeurs en herhaalcurussen. Herschrijven teksten op vernieuwde website.

Planning:

2026.

Indicator:

  • Leesbaarheid communicatie gemeente – is het B1?
  • Check brieven, e-mails, publicaties, raadstukken, etc.

Financiële middelen:

€ 5.000.

Risico's:

Cultuuromslag is nodig (B1 is gewoon).
Schrijfstijl krijgt geen prioriteit. Het vraagt een organisatiebreed commitment. En ook onderling coaching.  

Positief imago.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Positieve ondertoon bij berichtgeving/brieven.
  • Uitdragen van het goede en de sterkten van onze gemeente.
  • Open en transparant communiceren.
  • Goed doorvoeren vernieuwde huisstijl

Planning:

2026.

Indicator:

Acties /reacties van onze inwoners in het algemeen en op sociale media in het bijzonder. Hoe is de toon? Hoe zijn de reacties?

Financiële middelen:

Risico's:

Niet voldoende aandacht – omwille van capaciteitsgebrek.

Inspelen op het veranderende gedrag van onze inwoners over hoe zij informatie tot zich nemen.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitzoeken op welke manieren we onze inwoners het best bereiken via sociale media. Hiervoor volgen we (verschillende) cursussen/trainingen.
Meer (bewegend) beeld – minder tekst- in onze communicatie.
Ook onze vernieuwde website benaderen we ook op die manier.

Planning:

2026.

Indicator:

Aantal volgers op Facebook en Instagram.
Aantal reacties en likes op Facebook en Instagram.
Statistieken vernieuwde website.

Financiële middelen:

Risico's:

Niet voldoende aandacht – omwille van capaciteitsgebrek.

Het handelen van de ‘paspoortpiek’ in 2026.

Wat gaan we ervoor doen:

Ook in 2026 neemt de stijging van het aantal reisdocumenten dat moet worden verlengd nog verder toe. In 2014 is de geldigheidstermijn voor reisdocumenten van inwoners > 18 verhoogd van 5 naar 10 jaar. De komende jaren verlopen deze dus. Voor 2026 betekent dit concreet een stijging t.o.v. 2023 met 4.000 stuks naar 4.500 verlengingen. Verlengen kan uitsluitend via een persoonlijke afspraak in de gemeentewinkel. Hiervoor zijn geen digitale alternatieven.

  • Aantal open balies en de bezetting afstemmen op de toenemende vraag naar reisdocumenten.
  • Verleiden naar digitale kanalen voor die producten waarbij dat mogelijk is (onder andere met behulp van E-diensten, die in de loop van 2024  en 2025 zijn geactiveerd).
  • Behouden dubbele bezetting receptie om het proces in de gemeentewinkel soepel te laten verlopen (veel aanvragen betekent immers ook veel afhalers die zonder afspraak binnenlopen).

Planning:

Heel 2026.

Indicator:

Wachttijd voordat men voor een afspraak terecht kan < 5 werkdagen.

Financiële middelen:

Risico's:

Afwezigheid van medewerkers kan leiden tot minder beschikbare tijdslots hetgeen de wachttijd opdrijft.

Uitwerken acties uit het rapport interbestuurlijk toezicht (IBT) voor de domeinen Informatie en Archief over het kalenderjaar 2023.

Wat gaan we ervoor doen:

In 2026 gaan we aan de slag met het uitwerken van alle acties uit het rapport interbestuurlijk toezicht (IBT). Alle benodigde acties zijn in beeld gebracht en worden opgenomen in een plan van aanpak met concrete vervolgstappen en een datum waarop onderdelen worden opgeleverd.
Hiervoor nemen we de volgende stappen.

  • Verificatie gesprek met provincie naar aanleiding van het eerste concept plan van aanpak.
  • Vaststellen definitief plan van aanpak met bijbehorende tijdslijnen en oplevermomenten.
  • Uitvoeren geplande activiteiten.
  • Periodieke monitoring van de voortgang en terugkoppeling.

Planning:

Heel 2026.

Indicator:

Volgens planning opleveren van afgesproken onderdelen/ activiteiten.

Financiële middelen:

Inzet van het beschikbaar gestelde budget van € 750.000 voor het uitvoeren van de genoemde acties Archiefbewerkingsplan.

Risico's:

Invulling nieuwe teamleider DIV op korte termijn en prioritering inzet medewerkers informatiebeheer zijn nodig voor het succesvol oppakken en afronden.

Invulling geven aan het Archiefbewerkingsplan.

Wat gaan we ervoor doen:

In 2026 gaan we daadwerkelijk aan de slag met het Archiefbewerkingsplan.
Hiervoor nemen we de volgende stappen:

  • Waarderen en selecteren;
  • Beschrijving van de te bewaren archiefbescheiden;
  • Opstellen van inventarissen;
  • Toewijzen van dossiers aan een archief;
  • Beschrijven van de te vernietigen archiefbescheiden;
  • Materiële verzorging, en tot slot;
  • Vernietiging van dossiers.

Het doel van deze acties is om voor eind 2030 alle acties uit het archiefbewerkingsplan af te ronden.

Planning:

Heel 2026 t/m 2030.

Indicator:

Aantal gedigitaliseerde strekkende meter archief.

Financiële middelen:

Inzet van het beschikbaar gestelde budget van € 750.000 voor het uitvoeren van de genoemde acties Archiefbewerkingsplan.

Risico's:

Invulling extra (tijdelijke) ondersteuning op korte termijn en prioritering inzet medewerkers archiefbeheer zijn nodig voor het succesvol oppakken en afronden.

De gemeente Hulst maakt onderdeel uit van diverse netwerken waardoor we in samenwerking met andere partijen de brede welvaart in onze gemeente en regio kunnen versterken.

Wat gaan we ervoor doen:

In 2021 stelden de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenteraden de Strategische Regiovisie Zeeuws-Vlaanderen vast. Na de publicatie van het onderzoek Elke Regio Telt! (2023) heeft het Rijk besloten om in 2025 te starten met het Nationaal Programma Vitale Regio’s. Zeeuws-Vlaanderen is aangewezen als één van de 11 deelnemende regio’s. Wij werken samen met Rijk, Provincie, Zeeuws-Vlaamse gemeenten en stakeholders aan het versterken van de leefbaarheid in de regio.
In 2025 startte vanuit het Overleg Zeeuwse Overheden het proces om te komen tot het “Toekomstperspectief Zeeland 2050, bouwen aan de Delta van de toekomst.” Zeeland is onmisbaar in het oplossen van vraagstukken rond klimaat, energie, opvang, voedselzekerheid, vergrijzing en veiligheid.

  • Uitvoeren van de Strategische Regiovisie Zeeuws-Vlaanderen;
  • Uitvoering geven aan het Nationaal Programma Vitale Regio’s, waarbij we een Regioplan en Uitvoeringsagenda opstellen;
  • Aan de slag met Zeeland 2050.

Planning:

Het Nationaal Programma Vitale Regio’s heeft een looptijd van 20 jaar. In 2026 stellen we het Regioplan en de Uitvoeringsagenda op.

Indicator:

  • We investeren samen met de gemeenten Sluis en Terneuzen in de uitvoering van de Strategische Regiovisie Zeeuws-Vlaanderen.
  • We stellen een Zeeuws-Vlaams Regioplan en Uitvoeringsagenda op waarin langjarige afspraken staan tussen Rijk en Regio. Daarbij nemen we actief deel aan een klankbordgroep met de 11 NPVR-regio’s in Nederland.
  • We zijn actief in diverse netwerken en samenwerkingen binnen Zeeland, Nederland en met Vlaamse partners. Zoals het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO), de VZG, de VNG, de P10 en de grensoverschrijdende EGTS Linieland van Waas en Hulst.

Financiële middelen:

Voor het Nationaal Programma Vitale Regio’s ontvangt regio Zeeuws-Vlaanderen in 2025, 2026 en 2027 jaarlijks € 350.000 aan procesmiddelen van het Rijk. De gemeente Terneuzen treedt op als kassier.

Risico's:

Samenwerken is geen doel op zich, maar een middel om onze doelen beter te kunnen bereiken. Daarbij zijn we ook afhankelijk van de inzet van andere partijen.

Opstellen Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid 2026.

Wat gaan we ervoor doen:

Jaarlijks Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid 2026 opstellen. Doelen uit het veiligheidsbeleid met de beoogde jaarlijkse actiepunten. 5 prioriteiten binnen het uitvoeringsprogramma:

  • Digitale criminaliteit;
  • Ondermijning;
  • Zorg en veiligheid;
  • Jeugd en veiligheid;
  • Veilige en duurzame leefomgeving.

Planning:

Jaarlijks voorleggen aan het college ter vaststelling. Gemeenteraad ter kennisname aanbieden.
N.B. aan de nieuwe raad zal in 2026 een nieuw (4-jaarlijks) Integraal Veiligheidsbeleid ter vaststelling worden aangeboden.

Indicator:

Zeeuwse Monitor Integrale Veiligheid (Veiligheidsmonitor, criminaliteitscijfers politie).

Financiële middelen:

Indien financiële middelen voor een speerpunt / onderwerp nodig zijn, wordt dit in het jaarlijks uitvoeringsplan (of in dat jaar) aan de raad of college gevraagd.

Risico's:

Capaciteitsproblemen AOV’ers en/of eventueel beschikbare middelen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 09:34:45 met de export van 11/13/2025 09:30:38