Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Groote Kreek II.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitbreiding van de woonwijk Groote Kreek in Hulst. Gezien de toenemende vraag naar woningen en kavels in Hulst en opgaven zoals een toekomstbestendige en duurzame wijk met aandacht voor klimaatadaptatie. Het toevoegen van kwalitatief goede woningen zorgt voor doorstroming en lange verhuisketens.

Planning:

  • Bestemmingsplanprocedure (start december 2024 – vaststelling 3 juli 2025).
  • Bouwrijp maken (2026).
  • Uitgifte kavels (2027).

Indicator:

Aantal inwoners van Hulst

Financiële middelen:

Voor dit project is een exploitatie vastgesteld door de gemeenteraad.

Risico's:

  • Toenemende bouwkosten
  • Beroepsprocedure bestemmingsplan
  • Tegenvallende verkoop van kavels. Er is echter een geïnteresseerdenlijst, waardoor duidelijk is dat er vraag is naar woningen en kavels.

Hof te Zandeplein, Kloosterzande.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Verplaatsing bedrijf (gerealiseerd in 2019).
  • Sloop bedrijfsopstallen (gerealiseerd in 2020).
  • Bodemsanering (gerealiseerd in 2022).
  • Overeenstemming bereiken met betrokken grondeigenaren en Woongoed (afgerond).
  • Bestemmingsplan (afgerond).
  • Plangebied bouw en woonrijp maken fase 1 (afgerond).
  • Bouw woningen Woongoed (afgerond).
  • Sloop brandweerkazerne (afgerond).  
  • Uitgifte kavels noordelijk deel (2025).
  • Opgeknapt centrum van Kloosterzande met pleinfunctie, woningen en horecagelegenheid (2026).

Planning:

Zie hiervoor.

Indicator:

  • Aantal inwoners Kloosterzande.
  • Aantal bezoekers horecagelegenheid.

Financiële middelen:

Er is budget beschikbaar gesteld door de gemeenteraad voor de exploitatie van het Hof te Zandeplein. Afhankelijk van de stijging van de bouwkosten zal aanvullend budget noodzakelijk zijn. De verplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats is een apart project.

Risico's:

-

Omgevingswet.

Wat gaan we ervoor doen:

De Omgevingswet is in werking getreden. Dit heeft geen invloed gehad op het dienstverleningsniveau van de gemeente Hulst. We hebben onder andere de vergunningverlening aangepast op de Wkb, de legesverordening aangepast, adviesrecht van de gemeenteraad vastgesteld en een werkwijze voor wijzigingen van het Omgevingsplan vastgelegd. Er moeten komende jaren nog diverse documenten worden opgeleverd conform de Omgevingswet:

  • Vaststellen van de Omgevingsvisie (planning begin 2026).
  • Opstellen van een Nota grondbeleid en nota kostenverhaal conform de Omgevingswet (2026).
  • Opstellen van één Omgevingsplan voor de gemeente Hulst (gestart, we proberen dit in 2028 af te ronden. Dient uiterlijk 2031 afgerond te zijn).
  • Opstellen van vragenbomen en toepasbare regels conform het omgevingsplan (doorlopend).

Planning:

Zie hierboven.

Indicator:

Continuering van de dienstverlening op het gebied van planologische procedures en vergunningen na inwerkingtreding OW. Verbetering van de processen.

Financiële middelen:

Deze middelen zijn opgenomen in de begroting.

Risico's:

  • Onvoldoende capaciteit intern en extern.
  • Hoge structurele kosten en minder opbrengsten door leges.
  • Een niet goed functionerend DSO.

Faciliteren van starters op de woningmarkt.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Sturen op bouwen voor doorstroming om dynamiek in de woningmarkt te behouden en betaalbare bestaande koopwoningen voor de jongere koopstarter vrij te spelen.
  • Voor de periode 2023-2025 is er een bedrag beschikbaar gesteld voor de starterslening. Er zal nader onderzocht moeten worden of het fonds uitgebreid moet worden voor de komende jaren.

Planning:

Doorlopend.

Indicator:

Het aantal startersleningen dat aangevraagd en verstrekt is/het resterende budget.

Financiële middelen:

De starterslening is een revolverend fonds. Voor 2023-2025 zijn er financiële middelen beschikbaar gesteld. Er zal nader onderzocht moeten worden of er in de toekomst extra financiële middelen nodig zijn.

Risico's:

(Macro-) Economische factoren die (indirect) van invloed zijn op de woningmarkt.

Evenredige huisvesting van statushouders.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorlopende (prestatie)afspraken met beide woningcorporaties voor het beschikbaar stellen van woningen om aan de taakstelling te voldoen.
  • In de uitvoering is er doorlopend nauw contact over en weer tussen de gemeente en corporaties over de voortgang huisvesting taakstelling en de plaatsing van deze statushouders.
  • Spreiding van huishoudens over de verschillende kernen.

Planning:

Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar wordt er vanuit het Rijk een taakstelling toegewezen. Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties.

Indicator:

Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling).
Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar bestaat er een taakstelling.

Financiële middelen:

Niet van toepassing.

Risico's:

  • Te weinig doorstroming in de sociale huurwoningvoorraad met als gevolg geen geschikte beschikbare sociale huurwoningen voor de huisvesting van statushouders.
  • Woningcorporaties moeten vanuit wetgeving passend toewijzen aan personen. Dat wil zeggen dat eengezinswoningen slechts in zeer beperkte mate mogen worden toegewezen aan eenpersoonshuishoudens. De corporaties zitten door de vele huisvestingen aan hun limiet. Op de wachtlijst staan veel alleenstaanden met gezinshereniging (nareizigers).
  • De beschikbare corporatiewoningen zijn vaak te klein om statushouders in grote gezinnen passend te huisvesten.

De Nieuwe Bierkaai.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Afronden Werfhuis in deelgebied 8.
  • Voorbereiden en starten bouw Havenhuis in deelgebied 8.
  • Voorbereiden en starten bouw deelgebied 4.
  • Voorbereiden herinrichting openbare ruimte in projectgebied.

Planning:

  • Bouw Werfhuis is in 2024 gestart en wordt in 2026 afgerond.
  • Start bouw Havenhuis vindt plaats in 2026 en oplevering is eind 2027 voorzien.
  • Start bouw deelgebied 4 is nog in 2025 voorzien.
  • Herinrichting openbare ruimte vindt plaats na afronding van de bouwprojecten in de deelgebieden 4 en 8.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

Er zijn koop- en realisatieovereenkomsten gesloten met de ontwikkelende partijen. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen. Door het uitlopen van het project en gestegen prijzen in de afgelopen jaren zal de herinrichting van de openbare ruimte meer kosten dan aanvankelijk begroot.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaar.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

De Statie: Versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en een kwaliteitsimpuls.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Stedenbouwkundig plan voor de herinrichting van een groot deel van het DMG-terrein voltooien.
  • Realisering van de weg in het Tussengebied afronden.

Planning:

  • Met de ontwikkelaar van het Tussengebied is eind 2023 een anterieure overeenkomst gesloten.
  • Met DMG is in 2024 een intentieovereenkomst gesloten.
  • Sloop van Opslag 7 is nog in 2025 voorzien.
  • Uitvoering van de bodemsanering en aanleg weg in het Tussengebied is grotendeels in 2024/2025 uitgevoerd.
  • Het bestemmingsplan Tussengebied-Zoetevaart is in 2024 vastgesteld, maar nog niet onherroepelijk.
  • De bouw van Lidl is in 2025 gestart en wordt naar verwachting nog in 2025 afgerond.
  • Een studie naar de herinrichting van het DMG-terrein is in 2024 afgerond.
  • Het opstellen van een stedenbouwkundig plan voor het DMG-terrein is in 2025 opgestart.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners Hulst.

Financiële middelen:

In 2024 is er door de gemeenteraad budget beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het Tussengebied. Bij de notaris is een depot gevormd, waaruit betalingen voor uitgevoerde werkzaamheden worden gedaan. De anterieure overeenkomst is nog niet volledig uitgewerkt. Er is sprake van meerwerk bij de bodemsanering en aanleg weg, maar de financiële gevolgen zijn nog niet volledig inzichtelijk.

Risico's:

Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Onderzoek doen naar leegstand met als doel deze woningen beschikbaar of geschikt maken voor woningzoekenden.

Wat gaan we ervoor doen:

We continueren het onderzoek waarbij er per halfjaar woningeigenaren van langdurige leegstaande woningen in een afgebakend gebied binnen de gemeente worden aangeschreven. Dit is tweeledig: bewustzijn creëren en inzicht verkrijgen in oorzaak van de leegstand. Uiteindelijke doel is om kansrijke leegstaande woningen weer beschikbaar te maken voor de woningmarkt en om informatie uit de BRP/Forensenbelasting te controleren. In 2024 en 2025 zijn mensen in de kernen Clinge, Heikant, Nieuw Namen, Kapellebrug en Hulst aangeschreven. In 2026 staan Kloosterzande, Lamswaarde, Sint Jansteen, Terhole en Vogelwaarde op de planning.

Planning:

Per half jaar een kern of meerdere kernen. (Afhankelijk van de omvang).

Indicator:

Eigenaren wordt middels een gesloten vragenlijst gevraagd waarom de woning leegstaat. Hieruit blijkt hoeveel woningen daadwerkelijk leegstaan of voor andere doeleinden (en welke doeleinden) de woning gebruikt wordt.

Financiële middelen:

Ambtelijke inzet.

Risico's:

Te weinig respons op de uitvraag, waardoor geen realistisch beeld is te schetsen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 09:34:45 met de export van 11/13/2025 09:30:38