Programma 07 Milieu

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Verduurzamen gemeentelijke gebouwen in eigendom.

Wat gaan we ervoor doen:

Opstellen routekaart en uitvoeringsplan en hier uitvoering aan geven.

Planning:

  • Routekaart elke 4 jaar evalueren en indien nodig bijstellen;
  • Tot 2030 renovatie Zuidhal Den Dullaert;
  • Afstoten/ sloop Regenboogschool en Vogelnest;
  • Verduurzaming gemeentewinkel.

Indicator:

Percentage 41.8% CO2 reductie t.o.v. 0-meting in 1990.

Financiële middelen:

Dient gedeeltelijk nog besluitvorming over plaats te vinden.

Risico's:

Verborgen gebreken aan de gebouwen waardoor kosten hoger worden.

Actualiseren Water- en rioleringsprogramma 2027-2031.

Wat gaan we ervoor doen:

We ontwikkelen een nieuw gemeentelijk rioolprogramma. Het huidige format van het verbreedgemeentelijkrioleringsplan zal worden omgebouwd tot een Water- en rioleringsprogramma. Er zal hierbij meer aandacht worden geschonken aan klimaatadaptatie, de omgevingswet en het grondwaterbeleid.

Planning:

  • 025: Uitvraag & aanbesteding voor het opstellen van het programma;
  • 2026: Opstellen van het programma;
  • Looptijd plan: 2027–2031.

Indicator:

  • Tijdige oplevering van het WRP vóór eind 2026;
  • Mate waarin klimaatadaptatie, grondwaterbeleid en Omgevingswet zijn geïntegreerd in het plan;
  • Goedkeuring van het plan door college en raad.

Financiële middelen:

Het benodigde budget voor het opstellen van het WRP zal € 15.000 bedragen. Het WRP zal inzicht geven in de financiën van de riolering in de looptijd 2027-2031.

Risico's:

  • Indien het plan niet tijdig wordt opgesteld, is er geen duidelijkheid over de benodigde rioolheffing om het rioolareaal adequaat te laten functioneren;
  • Vertraging in besluitvorming kan leiden tot knelpunten in de uitvoering van rioleringsprojecten;
  • Onvoldoende integratie van nieuwe wet- en regelgeving kan leiden tot een beleidsstuk dat niet toekomstbestendig is.

In 2030 ligt er voor alle kernen een plan voor een toekomst bestendige waterhuishouding. In de komende jaren tot 2050 zullen de hierin opgenomen maatregelen uitgevoerd worden.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoeren van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar.

Planning:

  • In 2025 wordt het SWO Clinge uitgevoerd;
  • In 2026 staan de SWO’s Kuitaart & Lamswaarde op de planning.

Indicator:

Uitvoeren en afronden van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar, inclusief het vaststellen van de rapportage met daarin maatregel aanbevelingen door het college (voor kennisgeving voorleggen aan de Raad).

Financiële middelen:

De dekking van de kosten van de maatregelen vindt plaats binnen de beschikbare middelen in het VGRP 2022-2026 (verbreed gemeentelijk rioleringsplan) en de investeringsplannen die betrekking hebben op de openbare ruimte. De maatregelen worden opgenomen in de operationele programma's.

Risico's:

Het onderzoek is er juist op gericht om de maatregelen te nemen die risico's op overlast moeten beperken.

Verbeteren van de beeldkwaliteit op het gebied van afval en vervuiling in de openbare ruimte.

Wat gaan we ervoor doen:

Het huidige netwerk aan afvalbakken en de (zwerf)afvalinzameling verbeteren.

Planning:

Blijvend monitoren van het afvalbakkennetwerk en zo nodig bijsturen.

Indicator:

Het aantal binnengekomen meldingen over afval en vervuiling in de openbare ruimte. Het streven is deze zo laag mogelijk door tijdige en effectieve aanpak van vervuiling.

Financiële middelen:

Er is in de begroting 2026 een beperkt budget beschikbaar voor de vervanging van de bestaande voorziening. In het geval dat deze voorziening moet worden aangepast/verbeterd zal het college en gemeenteraad worden gevraagd extra budget hiervoor beschikbaar te stellen.

Risico's:

In principe geen risico's.

In 2030 moet 60% van al het huishoudelijk afval worden gerecycled.

Wat gaan we ervoor doen:

Meer inzetten op hergebruik van afvalstromen, door bijvoorbeeld recycling en verminderen van vervuiling in afvalstromen. Hiervoor zijn en worden nog aanpassingen aan de huidige Milieustraat doorgevoerd, zoals toegangscontroles. Ook wordt hier door middel van communicatie aandacht voor gevraagd.
Daarnaast wordt onderzocht hoe het klein huishoudelijk afval beter gescheiden kan worden, wat ook leidt tot minder restafval.
Bovendien zijn we op zoek naar een alternatieve locatie voor de Milieustraat waarbij deze toekomstgericht wordt ingericht om nog meer afvalstromen te kunnen verwerken en het recycle percentage nog omhoog gebracht kan worden.

Planning:

  • Aanpassingen aan huidige milieustraat eind 2025;
  • Onderzoek naar de nieuwe locatie eind 2025/begin 2026.

Indicator:

Verhoging percentage recycling.

Financiële middelen:

De geplande maatregelen moeten worden gedekt binnen de exploitatie. Voor aanvullende maatregelen die uit het onderzoek naar voren kunnen komen, zal mogelijk aanvullend budget aangevraagd worden via college of gemeenteraad.

Risico's:

Het Rijk heeft meerdere keren aangeven extra belasting te gaan heffen op het restafval.

Actualiseren duurzaamheidsbeleid

Wat gaan we ervoor doen:

Het duurzaamheidsbeleid is geactualiseerd en aangeboden ter besluitvorming eind 2025/begin 2026. In 2026 worden de activiteiten zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma uitgevoerd.

Planning:

Heel 2026 vinden er uitvoeringsactiviteiten plaats.

Indicator:

Een actueel en vastgesteld beleidsplan en monitoring uitvoeringsactiviteiten.

Financiële middelen:

Binnen bestaande budgetten.

Risico's:

Geen risico's.

Uitvoeren Nationaal Isolatieprogramma (SPUK lokale aanpak isolatie).

Wat gaan we ervoor doen:

Doorzetten van het Nationaal Isolatieprogramma. Tranche 1 is volledig aangevraagd waarvan 50% reeds uitgevoerd. Tranche 2 en 3 volgen hierop, waarbij de aanvragen wekelijks binnenkomen en de inwoners van de gemeente max € 1.850 kunnen ontvangen afhankelijk van de voorwaarden.

Planning:

Bezig sinds september 2024 en loopt door tot het subsidieplafond is bereikt of de looptijd tot 2027.

Indicator:

Tot nu toe 545 aanvragen met nog een restant tot het subsidieplafond van € 1.544.750.

Financiële middelen:

Totale subsidieplafond was € 2.497.500, waarvan bovenstaande nog ter beschikking is voor de inwoners.

Risico's:

Indien het beschikbaar gestelde budget niet wordt opgemaakt, moet deze worden terugbetaald aan het rijk.

Opstellen Warmteprogramma.

Wat gaan we ervoor doen:

Er wordt gewerkt aan het schrijven en vaststellen van het warmteprogramma.
In dit programma wordt beschreven welke aanpak Hulst kiest voor het isoleren en aardgasvrij maken van de dorpskernen en wijken. Concreet wordt opgenomen waar we de komende 10 jaar van het aardgas afgaan en hoe dat gebeurt.

Planning:

Eind 2026 is er een door het college vastgesteld warmteprogramma.

Indicator:

Vastgesteld warmteprogramma.

Financiële middelen:

De financiële middelen die benodigd zijn voor het opstellen van het warmteprogramma worden gedekt uit de CDOKE-middelen en deels uit de SPUK middelen die de Zeeuwse samenwerking ontvangt van het Rijk voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving.

Risico's:

Het warmteprogramma is een verplicht programma onder de Omgevingswet. Het niet opstellen of te laat vaststellen hiervan betekent dat Hulst niet voldoet aan de wetgeving. Ook bestaat het risico dat de gemeente Hulst geen beroep kan doen op de planfinanciering van het Rijk voor de transitie in de gebouwde omgeving.

Opstellen wijkuitvoeringsplannen.

Wat gaan we ervoor doen:

We geven uitvoering aan één gebiedsgericht wijkuitvoeringsplan en één thematisch uitvoeringsplan. In het wijkuitvoeringsplan gaan we samen met partners, waaronder de inwoners een plan maken voor de stappen naar aardgasvrij of aardgas- vrij ready.

Planning:

In 2026 maken we twee uitvoeringsplannen.

Indicator:

Aantal wijkuitvoeringsplannen.

Financiële middelen:

De benodigde middelen zijn gereserveerd binnen de CDOKE middelen.

Risico's:

In de Regionale Energiestrategie 2.0 is opgenomen dat Hulst in 2030 voor minimaal de helft van alle wijken/kernen in beeld heeft welke wijken/kernen wanneer op welke warmtebron over kunnen gaan. Daarnaast moeten we uiterlijk in 2030 gestart zijn met het daadwerkelijk aardgasvrij maken van minimaal 1 wijk/kern. Niet voldoen aan de afspraken die vastgesteld zijn raakt aan de betrouwbaarheid van overheidshandelen. Daarnaast gaat het Rijk werken met planfinanciering. Zonder plannen wordt het een stuk lastiger om financiering voor de uitvoering te krijgen van het Rijk. Dat betekent dat de gemeente Hulst zelf meer middelen beschikbaar moet stellen om te voldoen aan de wettelijke regietaak in de warmtetransitie.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 09:34:45 met de export van 11/13/2025 09:30:38