Programma 03 Economische structuur en toerisme

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Bewoners, bezoekers en bedrijven laten kiezen voor Hulst!

Wat gaan we ervoor doen:

Aanstellen van een citymarketeer, die het Placebrand; Land van Hulst vertaalt in een marketingplan en uitvoering geeft aan de acties.
Met als doel: meer mensen laten kiezen voor Hulst. Deze citymarketeer kan onder stichting Bezoekersmanagement vallen.

Naast onze eigen campagne wordt ook op Zeeuws niveau aan toeristische marketing gedaan, waarmee we doelgroepen inspireren en activeren om Zeeland, en dus Hulst, te bezoeken. Merkorganisatie Zeeland bedient vanaf 2026 de doelgroepen: wonen, werken & studeren en neemt op termijn ook "visit” over.

Planning:

2026, 2027 en 2028.

Indicator:

Reacties op sociale media en bezoeken aan website www.inulst.nl en www.zeeland.com nemen toe.

Financiële middelen:

Extra kosten citymarketeer en activiteiten: € 150.000.

Risico's:

Bezoek- en verhuismotieven zijn veranderlijk door invloeden waar we geen grip op hebben.

Toekomstbestendige economische structuur.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoeren van de (overige) acties uit het economisch beleidsplan:

  • Updaten retailstructuurvisie samen met ondernemers en vastgoedeigenaren
  • Realiseren van onze toeristische ambities, zie speerpunt 4.
  • Aandacht voor sectoren zorg en landbouw, blijven inzetten op betere bereikbaarheid (mobiliteitsplan) en aantrekkelijk zijn voor jongeren (Rootzz & Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen) en goed contact met en steun aan ondernemers!

Ondersteunen van initiatieven om de krappe arbeidsmarkt te verruimen zoals het Expat Center Zeeland. Ondernemers stimuleren te innoveren middels bijdrage aan het aanjaagfonds Zeeland in stroomversnelling (ZiS) en Impuls Zeeland.

Planning:

2026 t.e.m. 2029

Indicator:

Meer bedrijven, meer arbeidsplaatsen

Financiële middelen:

Uitvoeringsgeld: € 50.000 per jaar.

Risico's:

De economische situatie kan snel wijzigen door factoren waar we geen invloed op hebben, wat effect heeft op het investeringsgedrag van bedrijven.

Voldoende en toekomstbestendige bedrijventerreinen in de gemeente.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Uitbreiden bedrijventerreinen voor lokale ondernemers.
  • Werken aan toekomstbestendige bedrijventerreinen:
  1. uitvoering op Hogeweg Hulst samen met ondernemers;
  2. inventarisatie op Hoek en Bosch samen met ondernemers;

Planning:

2026 en volgende jaren.

Indicator:

Beschikbaar aantal hectare bedrijventerrein in de gemeente.

Financiële middelen:

P.M.

Risico's:

De economische situatie kan snel wijzigen door factoren waar we geen invloed op hebben, wat de vraag naar bedrijventerrein sterk beïnvloedt

Toerisme: versterken, verbinden en beleven.

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoering van de acties uit het Toeristisch Ontwikkelplan zoals:

  • Afronding Versterk de Scheldekust. Haven Paal: mogelijkheden erfgoeddeal onderzoeken.
  • Versterk de Vesting (o.a. Pagadders), maar ook de verbinding zoeken met Grenspark Groot Saeftinghe: Hulst als poort van en naar het ons omringende landschap. Zonnetrein kan hier een rol in spelen.
  • Verbinding middels Staats-Spaanselinies (Liniedijk).
  • Verblijfsrecreatie stimuleren door opstellen van toetsingskader verblijfsaccommodaties samen met provincie Zeeland en de andere gemeenten.
  • Fiets-, MTB en wandelpaden onderhouden en uitbreiden.
  • De ‘beleefbaarheid’ van het buitengebied/Grenspark Groot Saeftinghe vergroten, niet alleen door routes, maar door verhalen te vertellen en streekproducten door Lokaal Lekkers.

Planning:

2026.

Indicator:

Aantal overnachtingen (hotel e.a.).

Financiële middelen:

P.M.

Risico's:

Bezoekmotieven zijn veranderlijk door invloeden waar we geen grip op hebben.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 09:34:45 met de export van 11/13/2025 09:30:38