Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Kerncijfers

Verhardingen                              1.844.380 m2

Waarvan:

  • gesloten (asfalt)   441.830 m2
  • gesloten (beton)   21.900 m2
  • open (klinkers, tegels)   1.303.600 m2
  • half (gravel, split)   77.050 m2

Beleid

In het beheer- en beleidsplan wegen 2024-2028 is uitgegaan van beeldkwaliteitsniveau B. Dit is het CROW onderhoudsniveau waarbij het overschrijden van de richtlijn niet is toegestaan. Zo wordt het risico op aansprakelijkheidsstelling zoveel mogelijk voorkomen. Bij het opstellen van de planning voor het Groot onderhoud aan de wegen is rekening gehouden met projecten uit het Meerjareninvesteringsplan wegen, bouwprojecten, kabel- en leidingprojecten en dergelijke.  Hiervoor is voldoende budget noodzakelijk.
Bij de voorbereiding van werkzaamheden voor Groot onderhoud wordt ook gekeken naar kleinschalige maatregelen in het kader van verkeer, klimaatadaptatie, toegankelijkheid en dergelijke. Het is efficiënt deze maatregelen mee te nemen in het uit te voeren onderhoud.
Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2024-2028.
Door het consequent uitvoeren van Klein onderhoud in eigen beheer in combinatie met MOR meldingen kan de noodzaak voor Groot onderhoud worden beperkt. Het klein onderhoud kan grotendeels in eigen beheer worden uitgevoerd. Een gedeelte dient te worden uitbesteed.
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren InvesteringsPlan wegen, waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen en de samenhang met rioleringsprojecten en wegbeheer. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie.

Een aantal wegen voldoen op dit moment niet aan kwaliteitsniveau B. Om deze onderhoudsachterstand weg te werken dient op korte termijn onderhoud te worden uitgevoerd. Daarnaast zijn een aantal wegen waar op de middellange termijn (2 tot 5 jaar) onderhoud noodzakelijk is. Elke 2 jaar worden nieuwe weginspecties uitgevoerd en wordt waar nodig de planning bijgesteld.
Voor het wegwerken van de onderhoudsachterstand en het uitvoeren van kleinschalige maatregelen in het kader van verkeer, klimaatadaptatie enz. zijn incidenteel extra middelen opgenomen. Door grootschalige werkzaamheden i.v.m. de aanleg van glasvezel zijn afgelopen jaren schadevergoedingen ontvangen. Deze middelen zijn gereserveerd en worden de komende periode als aanvullend incidenteel onderhoudsbudget ingezet.

Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen.

Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden uit de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000 per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan wegen.

Financieel kader
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaan uit:

Klein onderhoud:
Klein onderhoud wordt voornamelijk in eigen beheer uitgevoerd.

Groot onderhoud:
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek wordt een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch wordt gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming plaats vindt met geplande projecten, resulteert in een gemuteerde basisplanning. Dit zal in 2026 de planning groot onderhoud vormen.
In de begroting 2026 is € 616.000 opgenomen voor groot onderhoud wegen, € 50.000 voor herstel van de glasvezelschade en € 60.000 voor de uitvoering van kleinschalige maatregelen in het kader van verkeer, klimaatadaptatie, toegankelijkheid en dergelijke.

In de (concept)meerjarenplanning MIP wegen 2026-2028 zijn de volgende projecten opgenomen:

jaar kredietaanvraag

Project

totaal netto krediet

uitvoering 2025

uitvoering 2026

uitvoering 2027

uitvoering 2028

uitvoering 2029

uitvoering na planperiode

72101068

Camperplaatsen regionale impuls vrl tekort RI dekken uit MIP ivm dekking F.v.Waesberghestraat uit RI gelden

371.673,11

25.000,00

72101071

Herinrichting Houtmarkt, Kleine Bagijnestraat, Schuttershof, Kreupelstraat en Lange Nieuwstraat CP (2019)

915.000,49

39.758,00

72101075

Landbouwroute Vogelwaarde (2018)

3.389.693,47

-1.024.049,00

72101076

Reconstructie Tivoliweg (2019)

769.001,02

44.983,00

72101077

Bestrating Kloosterzande fase 2 (2020)

260.799,04

-

72101078

Bestrating Vogelwaarde fase1 (2020)

309.999,41

12.919,00

72101079

Bestrating Plevierstraat Hengstdijk (2020)

150.000,59

73.248,00

72101080

Rec. Kruising vd Maelstedewg/ Absd. Weg (2021)

1.209.716,25

147.456,00

-

-

-

-

72101081

Verv. Rioolstelsel Klz fase 3 bestratingsmateriaal (2021)

350.000,13

143.855,00

-

-

-

-

72101082

Rec. Gentsevaart (2021)

168.044,00

176.864,00

-

-

-

-

72101083

Verv. Rioolstelsel Vgw fase 2 bestratingsmat. (2021)

240.044,00

240.044,00

-

-

-

-

72101085

Afbouw woonrijp. Wittebrug (2021)

514.999,71

76.260,00

-

-

-

-

72101087

Grensstraat bestrating bij riolering (VRJNOT 21)

72.220,36

56.629,00

-

-

-

-

72101090

Reconstructie Glacisweg (2022)

507.499,43

81.808,00

-

-

-

-

72101092

Vervanging riolering Jac. De Waalstraat

454.900,97

274.848,00

72101093

Reconstructie Steenstraat CP

565.000,09

437.843,00

72101094

Vervanging riolering Nieuw Hulst

685.000,37

675.188,00

72101095

Herinrichting Rapenburg

719.179,01

686.420,00

72101096

Vervanging riolering Vogelwaarde fase 3

555.000,00

555.000,00

72101097

Reconstructie Absdaalseweg

1.300.000,25

1.276.284,00

72101098

Vervangen riolering Bossestraat en Schoolstraat

600.000,00

100.000,00

500.000,00

72101099

Reconstructie Truffinoweg en ged. Zandstraat

1.210.000,00

1.203.591,00

72101100

Vervangen riolering en herinrichting Ossenisse Lageweg en Weststraat incl Zeedorp

599.999,80

582.372,00

72101101

Vervangen riolering en herinrichting Paardenmarkt

499.999,77

497.472,00

72101102

Gesch. stelsel Clausstr eo Dullaert fase 2 (2024)

375.000,00

16.765,00

350.000,00

72101103

Reconstr. omg. Gr.Markt en Basiliek Hulst (2024)

1.500.000,00

143.250,00

1.350.000,00

72101104

Verv.riol. Oude Galgenstr. eo St.Jansteen (2024)

200.000,00

50.000,00

150.000,00

72101105

Verkeersaanp. Reynaertcollege (2024)

750.000,00

749.871,00

72101106

Aanleg Ravelijn Binnenvest en voetpad park (2025)

115.000,00

25.000,00

90.000,00

72101107

Vervangen riolering Olmenstr, Wilhelmstr eo fase 5

160.000,00

25.000,00

25.000,00

110.000,00

72101108

Vervangen riolering Zomerstraat Hulst

60.000,00

10.000,00

10.000,00

40.000,00

72101109

Kapellebrug - Sint Janstraat (2025)

750.000,00

25.000,00

25.000,00

700.000,00

72101110

Sint Jansteen - Roskamstraat (2025)

525.000,00

25.000,00

25.000,00

475.000,00

72101111

Sint Jansteen - Heerstraat (2025)

665.000,00

25.000,00

25.000,00

615.000,00

Totaal reeds beschikbaar gesteld

29.278.518,41

7.478.679

2.200.000

2.290.000

-

-

-

Investeringen 2027

-

2027

Vervangen riolering en herinrichting Stoofstraat Walsoorden

15.000,00

15.000,00

2027

Vervangen riolering en herinrichting Hombachstraat Nieuw Namen

80.000,00

25.000,00

55.000,00

Totaal 2027

95.000,00

-

25.000

70.000

-

-

Investeringen 2028

-

2028

Vervangen riolering en herinrichting Dullaert Hulst fase 3

400.000,00

25.000,00

25.000,00

350.000,00

2028

Hulst - Gentsepoort

740.000,00

25.000,00

25.000,00

690.000,00

2028

Hengstdijk - Hengsdijkse Kerkstraat

120.000,00

25.000,00

95.000,00

2028

Terhole - Hoofstraat

70.000,00

25.000,00

45.000,00

2028

Clinge - 's Gravenstraat

1.125.000,00

50.000,00

50.000,00

1.025.000,00

2028

Vogelwaarde - Meulenpad

650.000,00

25.000,00

25.000,00

600.000,00

Totaal 2028

3.105.000,00

-

125.000

175.000

2.805.000

-

vast te stellen in MIP 2026-2029

-

-

Totaal 2029

-

-

-

-

-

-

Totaal alle investeringen

Knelpunten en risico’s
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken zoals verkeersveiligheid, externe prioriteiten kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden. Door knelpunten op de arbeidsmarkt kunnen mogelijk niet alle geplande werken worden aanbesteed of worden de inschrijvingsbedragen hoger.

Ontwikkelingen  
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.

Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft.  

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 09:34:45 met de export van 11/13/2025 09:30:38